فولاد آلیاژی
نوشته شده توسط : میلاد

فولاد آلیاژی از ترکیب آهن و عناصر آلیاژی ساخته میشود و با افزایش و کاهش این عناصر کاربرد ها و خواص فولاد ها تغییر میکند. فولاد هایی نظیر St37 و Ck45 از دسته محصولات فولادی کم آلیاژ هستند.  فولاد های کم آلیاژ قیمت کمتری دارند و هرچه این آلیاژ ها افزایش می یابد قیمت فولاد نیز افزایش می یابد. از فولاد های پر آلیاژ میتوان به فولاد 1.2344 اشاره کرد که خواص و کاربرد های آن قیمت این فولاد را بالا برده است.

فولاد های آلیاژی دسته بندی و انواع زیادی دارند. یکی از این دسته بندی ها مربوط به کربن فولاد هاست، که با توجه به میزان کربن آن ها به سه دسته کم کربن، کربن متوسط و پرکربن دسته بندی میشوند. نوع دیگر دسته بندی مربوط به خود آلیاژ فولاد هاست، به این معنی که فولاد ها به دو دسته فولاد های کم آلیاژ و پر آلیاژ تقسیم میشوند. دسته بندی بعدی و اصلی فولاد ها که با توجه به کاربرد های آن ها است و تعداد زیادی دسته بندی را شامل میشود. برای مثال میتوان به فولاد های ساختمانی، فولاد های سردکار، فولاد های گرمکار، فولاد های فنر و... اشاره کرد.

فولاد ها کاربرد ها و خواص متنوعی دارند که آن ها را نسبت به یکدیگر برتر میکند. بیشتر فولاد های کم آلیاژ برای ساخت و ساز ها استفاده میشود که علت آن نزدیک بودن به آهن، خواص بهتر نسبت به آهن و قیمت مناسب است. فولاد Ck45، فولاد St37، فولاد St52 و Mo40 چهار فولاد پرکاربرد و پرفروش در بازار هستند. قیمت مناسب این فولاد ها نکته مثبت در تقاضای بالای آن است. 

مقاطع فولادی میلگرد، ورق و لوله نسبت به سایر مقاطع کاربردی تر و پر تقاضا تر است که تنوع فولاد ها در مقطع گرد نسبت به سایر مقاطع بیشتر است. میلگرد های آلیاژی در سایز های بسیار ریز و درشت به دلیل مراحل تولید سخت قیمت بیشتری دارند. نوع تولید، نوع آلیاژ، شرکت تولیدی آن و فعالیت های بعد از تولید آن از عوامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد است. فولاد های تولیدی در کشور های صنعتی اروپایی و آمریکا قیمت بالاتری نسبت به فولاد های تولیدی در کشور های آسیایی دارد. کشور هایی مانند آلمان، اوکراین، سوئد، اتریش و آمریکا از فعالان تولید فولا هستند.

 




:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: